En annorlunda flygresa hem

Hejsan! Återigenn har bloggen stått stilla en tid, denna gång för att jag varit hemma en sväng. I fjorton dagar till och med, men mer om det i ett annat inlägg. Nu tänkte jag klaga lite, en sista gång innan jag lägger detta strul bakom mig! Haha. 
 
Skulle alltså flyga hem onsdagen den 3 januari, och ville såklart att allt bara skulle flyta på. Resan börjar 10.35 när jag tar bussen hemifrån och beger mig emot stockholm. Denna buss skulle passa min resa perfekt och var så lycklig att jag hittat den. Skulle ta en direkbuss fyra timmar hela vägen till Arlanda och vara på flygplatsen 2,5 h innan flyget gick. Rätt perfekt och med gott om tid ifall något skulle gå fel.

Det första som händer är att bussen är full och att det kommer en extra, och jag kommer trots allt få göra ett byte (men ändå hinna i tid). Jaja, ingen fara. Busschaförren var supertrevlig, och inget mer med det. Allt löser sig, jag har tid. Sätter mig på bussen, har gott om plats, wifi och laddaruttag. Det känns ändå rätt nice. Kommer fram till Stockholm, gör ett kvickt byte och kommer lätt hela vägen till Arlanda terminal 2. Se där, det löste sig! 
 
Jag kollar till och från min app ifrån flygbolaget och ser att flyget är ca 1 h sent, varierar lite men ligger ca där. Segt, men inte oväntat. Vädret i UK var inte direkt på topp, och att vänta får väl gå. Långtråkigt, men så det är. Jag hade böcker, spellistor på spotify och svensk godis (som jag saknat så!) att mumsa på, så det var väl bara att vänta ut. Äter en svindyr macka, och dricker två koppar kaffe, detta löser sig! 
 
Lite mer än 1 h innan flyget nu ska gå, går jag til gaten, allt går smidigt den är lätt att hitta och jag är först där och kan lätt se en sån där skärm där senaste uppdateringarna om flyget står. Det fylls på med folk, och vi blir påsläppta i rätt god tid. Jag har lyckats få tag i en mittenplats och tränger mig in där, sätter på mig bältet, hörlurarna och börjar läsa min bok. Jag tror att det tar ca 40 min, sen börjar motorn startas upp och vad jag fattar som är vi redo att flyga. Sen blir det tystare igen... Efter ett tag säger dem något i högtalarna, och jag inser att något är fel. Dem berättar att något med motorn (Tror jag!), inte funkar. Dem ringer hit några som ska kolla på det och vi får vänta ytterliggare lite. Vid detta laget är vi alltså ca 2 h sena. 
 
Personerna som ska kolla motorn anländer, och vi får vänta lite medan dem kollar vad som är fel och om det går att ordna. Efter ca 20 min, ropar dem i högtalarna att vi måste testa att starta motorn ett par gånger, och att resultatet av det sedan kommer avgöra ifall vi kan flyga eller inte. Testerna görs, och allt ser bra ut. Skönt. Nu skulle bara lite pappersarbete göras (20 min till), och sedan kan vi flyga relativt snart. Yay!
 
Allt ser ut att vara redo, att vi gör oss redo för att flyga igen. Jag hör hur motorn startas upp, sen tystnar igen och detta upprepas ett par gånger. Efter en kort stund ropas det i högtalarna igen "Jag är rädd att felet kommit tillbaka, vi kan tyvärr inte flyga ikväll. Det är inte värt risken". Segt. Bra att dem inte flyger när det finns en risk, absolut! Självklart hellre tusen tester och ett slutgiltigt nej, än att faktiskt chansa. Men när man suttit där på det där planet  i ex antal timmar, börjar i alla fall jag känna en viss frusturation över att allt ständigt ändras. Vi lastas av planet, och får gå tillbaka till gaten för att vänta på mer info. 
 
"Tack för erat tålamod, vi vet mer snart", och likande är en fras vi hör mycket denna kväll. Nåja, det suger och jag är irriterad, men det är som det är. Jag har meddelat alla, och jag missar visserligen jobb (och har dåligt samvete för det), men dem är helt med på vad som händer också och så förstående. Men nu ändras allt igen, ur högtalarna ropas "vi kanske kan flyga ikväll ändå, är det någon som inte längre vill säg till oss". Klockan är nu c 22.00, kanske 23.00, är inte helt säker. Jag går fram för att fråga vad som händer om man inte vill följa med, osäker på vad jag själv vill göra. Känns anigen otryggt efter alla fel, men jag har ju tider att passa. Och som flera personer säger till mig, dem flyger ju inte ifall allt inte är okej. Finns väl få saker som har så hårda regler som flygbolag. Flera andra personer lämnar lokalen, vägrar flyga med. En del är arga, andra trötta. Jag stannar, kan ju inte bara gå. Dem ändrar sig igen "Vi behöver inte veta vilka som ska med eller inte, bara vänta". Okej, bra. Jag behöver inte bestämma mig. Tiden tickar. "Vi vet mer om 5 minuter" sägs ett par gånger. 
 
Jag förstår ju också att det inte är dem som står och svara på våra frågors fel, och jag förstår också att det är svårt att vara snäll och trevlig emot både arga och irriterade människor som ständigt ställer frågor. Men där och då vill jag bara veta om flighten är inställd (igen), eller om den nu istället ska gå. 
 
Tillslut får vi ett sms där det står att den är inställd, och lika så ett mejl med ny flight imorgon att acceptera samt en notis i appen. Något senare kan personalen bekräfta samma sak, och nu skickas vi att hämta vårat bagage som lastas av samt få hotell. Jag är snabb ner och får en lapp med mitt hotell, samt berättat om en buss som jag ska ta. Klockan är nu ca 23.30 om jag minns rätt. Väskorna kommer efter en tid, och tillslut kommer jag ut till bussen och är på mitt faktiska hotellrum (som var fint och fräsht) vid 00.30 ca. Nu ska jag vara helt ärlig, här är jag lättad men bitter och trött. Inser att jag måste checka in på mitt nya flyg för imorgon, inser dessutom att jag måste köpa till en ny väska. För eftersom jag hade köpt till min incheckade väska i efterhand, skulle pengarna för denna automatiskt (har dem inte gjort än, men väntar lite till), ges tillbaka och en ny måste inhandlas. Så jag köper (mitt i natten) en ny väska att checka in, för att göra det på flygplatsen skulle som vanligt kosta nästan det dubbla. Tillslut är allt klart och jag somnar.
 
Morgonen efter vaknar jag efter en skaplig sömn, äter hotellfrukost har en relativt lugn morgon och kommer iväg nästan som jag ska vid 15.10 ca. Vilken jäkla flight! Men det löste sig ju tilslut.